Kabil'i Yetiştirmek
Kâbil’i tarihin ilk saldırganı yapan öge, gördüğü acı verici muameleye dayanmasınısağlayacak duygusal eğitimin eksikliğiydi. Peki, bu duygusal miras oğullarımız da hâlâ yaşıyor olabilir mi? Kâbil’i (kendi oğullarımızda) sil baştan yetiştirmemiz ve bu sefer ihtiyaç duyduğu duygusal farkındalığı da kazandırmamız mümkün mü? Kâbil’i Yetiştirmek, sürekli ıstırap içinde yaşayan, üzgün, öfkeli, korkmuş, sessizoğlan toplumunun ayrıntılı fotoğraflarını çekiyor: Bir oğlan “harbi” olmayı nedenmaçolukla eşleştirir? Her şeyi içine atmayı ve tek başına sırtlamayı neden birgüç göstergesi gibi algılar? Cinselliği neden hem kızlara hem de rakip hemcinslereüstünlük sağladığı bir arena gibi görür? İçkiye, uyuşturucuya ve şiddete eğilimgösterenler neden çoğunlukla oğlanlar arasından çıkar? Peki, anne babanınhem bireysel hem de bileşik etkisi oğlanları nasıl yönlendirir? Kuşkusuz, yetişkindünyasındaki cinsiyetçi, ayrımcı, kolayca tehdit edilen, egemenlik kurmayamecbur hisseden kişilik yapısının ve erkek şiddetinin tohumları çocuklukta atılır;kökleri de çektiği büyük acılar ve maruz kaldığı aşağılanma karşısında ne yapacağınıbilememiş, dolayısıyla da bunlara uzun dönemler boyunca hiç ses çıkarmadan katlanmak zorunda kalmış küçük bir oğlandan beslenir. Kindlon ve Thompson’a göre bunların altında “oğlan doğası,” “biyoloji,” “testosteron”veya “anne kabahatleri” değil, oğlanlara verdiğimiz hatalı, eksik ve toplumsalyönden yıkıcı bir duygusal eğitim vardır. Çözüm ise “duygusal okuryazarlık”tır.Oğlanların ödediği (ve yeri geldiğinde çevreye ödettiği) yüksek bedelin, maruzkaldığı (ve bıraktığı) zulüm kültürünün, çağdaş ve insanî toplumlar tarafındankabul edilmesi olanaksızdır. Dolayısıyla, oğlan yaşamındaki sosyal ve duygusalgüçlükler tanımlanmalı, bunların yarattığı baskıyı kaldırabilmeleri için oğlanlaraduygusal farkındalık ve empati becerileri kazandırılmalıdır. Oğlanların yetişkinliğe uzanan yolda, farklı ortam ve koşullarda ne tür etkiler aldığınıinceleyen Kâbil’i Yetiştirmek, onların duyarlı, ince düşünceli ve başkalarınıumursayan erkekler olmasını sağlamak için ebeveyn ve öğretmenlere, ayrıca oğlanyaşamına etkide bulunan diğer herkese rehberlik edecektir. En önemlisi de annelere, oğlan ve erkek olarak hiç tecrübe etmedikleri bir dünyadan şaşırtıcı veçarpıcı kesitler sunacaktır. “Kâbil’i Yetiştirmek, oğlan ruhu dediğimiz o gizemli ve sihirli diyara dair, uzun süredir ihtiyaç duyduğumuz anlayış ve kavrayışı kazanmamızı sağlıyor. Her ebeveyn, öğretmen—ve oğlanların gelişip serpilmesini isteyen diğer herkes—bu kitabı okumalı.” —Daniel Goleman, Duygusal Zekâ yazarı “Eğer bir oğlan seviyorsanız, bir zamanlar kendiniz bir oğlan idiyseniz veya oğlanların gelecekte nasıl erkeklere dönüşeceğini umursuyorsanız, bu kitabı okuyun. Çağdaş bilimi ilginç anekdotlar ve dikkat çekici, yararlı kavrayışlarla harmanlayan Kindlon ile Thompson, oğlanlar hakkındaki başlıca kitabı yazmış. Harika bir kaynak.” —Dr. Edward M. Hallowell, Dikkat Eksikliği Bozukluğu ve Affetmek Üzerine yazarı “Dan Kindlon ile Michael Thompson’un yazdığı kitap, oğlan ebeveynlerine hitap eden kitaplar arasında en iyisi... Kâbil’i Yetiştirmek, nüfusun yarısının ihtiyaçlarını karşılayamadığımıza dair ikna edici kanıtlar sunuyor ve bir oğlanın gelişimini etkileyecek ve esinleyecek konumdaki herkesin kulak vermesi gereken önerilerde bulunuyor.” —Colorado Springs Independent “Kâbil’i Yetiştirmek çok önemli ve etkileyici bir kitap. Kindlon ile Thompson, oğlanların ‘duygusal okuryazar’ olmaktan, yani hem kendi duygularını hem de başkalarının duygularını daha iyi anlamaktan yarar sağlayacağı görüşünü ikna edici biçimde sunuyor. Ebeveyn ve öğretmenler, bir yandan oğlanın özerkliğine saygı gösterirken bir yandan da onunla bağlantıda kalmayı nasıl başaracaklarına dair değerli önerilerden çok fayda sağlayacaktır. Kâbil’i Yetiştirmek, oğlanları daha iyi anlayabilmemiz için onların içsel yaşamına göz atmamızı sağlıyor. Son derece dikkat çekici buldum.” —Prof. Dr. EleanorMaccoby, ThePsychology of SexDifferences ve TheTwoSexes yazarı
Devamını Oku