Önsöz
Yaşadığımız yüzyılda insanlar, hangi işi yaparlarsa yapsınlar, yaşamlarının büyük bir bölümünü, kendi yetenekleri ve sınırlarını zorlayarak sürdürmektedir. İnsan bedeni, stres yaratıcı duruma bir dizi tepki göstermekte ve bu tepkiler sonucu denge durumu bozulabilmektedir. Stres yaratan durumun uzun sürmesi halinde ise dengedeki bu bozukluk çeşitli sağlık sorunlarına neden olmaktadır. Çağdaş iş yaşamının ortaya çıkardığı stres, giderek yöneticilerin, bilim insanlarının ve araştırmacıların çalışma alanı içine daha çok girmektedir.
Çalışanların, yaşamlarını sürdürebilmeleri ve rahat, huzurlu bir iş yaşantısına sahip olabilmeleri için yaşadıkları stresi azaltmaya ve stresin kendilerini olumsuz yönde etkilemesini engelleyici yollar bulmaya olan ihtiyaçları ortaya çıkmıştır. Çalışan bir yandan yaşadığı stresi azaltmak isterken diğer yandan da bulunduğu konumu koruyabilmek için performansını arttırabilme endişesi içine girmiştir.
Üniversitelerde görev yapan akademik personel de diğer meslek gruplarında çalışan bireyler gibi gerek çalışmış oldukları iş ortamından gerekse toplumsal yaşamlarından dolayı strese maruz kaldıkları düşünülmektedir. Bu düşünceler doğrultusunda bu çalışma ile; beden eğitimi ve spor yüksekokullarında görev yapan öğretim elemanlarının yaşamış oldukları stresli yaşamların tükenmişlik ve depresyon düzeylerine etkisini araştırmayı amaçladık.
Tez çalışmamın başladığı ilk günden itibaren bilgi ve deneyimlerini benimle paylaşan, konu seçimimde ve tez aşamalarının her bölümde destek ve güveni benden esirgemeyen değerli hocam
Yrd. Doç. Dr. Fatih Yenel'e, istatistik çalışmaları esnasında değerli vaktini benim için harcayan dostum Araştırma Görevlisi İlter Helvacı'ya ve çalışmam esnasında bana göstermiş olduğu sabır, anlayış ve manevi destekten dolayı eşim Hatice Gezer'e sonsuz teşekkür ederim.
Engin Gezer
Ankara 2009