Eğitim ve kimlik ilişkisi, eğitim, felsefe, sosyoloji ve antropolojiden siyaset bilimine sosyal bilimlerin neredeyse tümünde ilgiye mazhar olmuş ve bu konuda önemli bir literatür oluşmuştur. Buna karşın eğitim bilimleri özellikle anaakım bu konuyu çalışma alanı dışında tutmuştur. Çünkü eğitim ve kimlik ilişkisini çözümlemek bu iki kavramın ideolojik bir alana çekilen boyutuyla yüzleşmek olduğu gibi aynı zamanda eğitimin iktidara bakan yüzünü de deşifre etmek demektir. Eğitime yüklenen vatandaş ve işgücü yetiştirmek işlevi aslında bir kimlik üretim sürecidir ve iktidarların talepleri ile ilgilidir.
Bu nedenle anaakım eğitim bilimlerinin sözde politiklikten arındırılmış bilimsel literatüründe eğitim ve kimlik ilişkisi ile ilgili temalar genelde eğitimin işlevleri arasında yer verilmiştir. Bu yönde yapılan tüm çalışmalar eğitim üzerinde söz hakkı olan özneleri ihmal eden anaakım eğitim bilimleri yaklaşımları ile yapılmıştır.