Eğitim Yönetiminde Liderlerin Karanlık Yüzü
Lidere ve liderliğe ilişkin olarak yaygın biçimde olumlu bir yüklemenin yapıldığı, olumsuz yanlarının yeterince vurgulanmadığı, dillendirilmediği, göz ardı edildiği veya yok sayıldığı yönünde son yıllarda artan biçimde gündeme gelen ve araştırmalara konu edilen eleştirel bir bakış açısı hızla yaygınlaşmaktadır. Hemen herkesin olabileceği gibi liderlerin de karanlıkta kalan, hiç de beklenmeyen anlarda ve kestirilemeyen yoğunlukta ortaya çıkan olumsuz tutum ve davranışları göstermeleri olasıdır. Bazen bu yöndeki tutum ve davranışlarını bilinçli bir tercih olarak da ortaya çıkarabilirler. Özellikle izleyenlerinin, liderin bu yöndeki söylem ve eylemlerini görmezden gelmeleri, gerektiğinde direnç göstermemeleri, hatta onaylamaları, lideri daha da kontrolsüz biçimde davranmaya cesaretlendirmektedir.
Hangi etmenlerden kaynaklanıyor veya besleniyor olsa da liderin bu olumsuz yönünün ortaya çıkması, gelişmesi ve etki alanını artırması, zamanla kendisinin de kontrolünün dışına çıkan, bilinçli olarak isteyemeyeceği sonuçların oluşmasına neden olur. Bulunduğu konuma ne kadar uzun bir sürede gelmiş olsa da bu yöndeki tutum ve davranışlarında artış gösteren liderlerin bulunduğu konumu kaybetmesi o kadar kısa süreli ve çok sancılı olabilmektedir. Yaşanacak olası olumsuzluklardan sadece lider ve izleyenleri değil, aynı zamanda diğer işgörenler, örgüt bileşenleri ve hatta örgütün etkileşimde bulunduğu diğer örgütler ve bir bütün olarak toplum da olumsuz yönde etkilenebilecektir.
Bu olumsuzluğun oluşmaması, gelişmemesi, beslenerek yaygınlaşmaması; eğer ortaya çıkmışsa da etkisini sınırlandırarak, baskılanıp sönmesini sağlamanın en etkili yollarından biri, bu olgunun temel aktörlerine, süreç ve olası sonuçlarına ilişkin doğru tanı koymaktır. Nesnel bir değerlendirme, özenli bir çaba ve kararlı bir mücadele ile istenilen sonuca ulaşmak mümkün olabilecektir. İşte elinizdeki eser, bu ideali gerçekleştirmeye katkıda bulunma umuduyla hazırlanmıştır.
Bu umudu yeşertmek, mücadele direncini artırmak için, eserin temel hedef kitlesini, başta liderliğe ilgi duyan tüm okurlar olmak üzere, eğitim yöneticileri, maarif müfettişleri, öğretmenler, yüksek lisans ve doktora öğrencileri, öğretmen adayları ve eğitim yönetimi alanındaki bilim insanları oluşturmaktadır.