Sağlık hizmetlerinde kalite, topluma eldeki son bilgiler ışığında ve son teknolojiyle en iyi sağlık hizmetini sunmaktır. Sağlık hizmetlerinde kalite kavramı; doğru hastaya, doğru zamanda ve doğru tedavinin uygulanmasını sağlayacak hizmetin niteliğini ifade eden çok yönlü bir kavramdır. Sağlık hizmetleri hata kabul etmeyen hizmetlerin başında gelir; bu nedenle hataların engellenmesi ve hasta güvenliğinin sağlanması kalite yönetiminin temel amaçlarındandır.
Hastaneler; 7/24 hizmet sunan, hem ayakta hem yatarak hasta tedavi uygulayan karmaşık sağlık kuruluşlarıdır. Sağlık hizmetlerinin insan yaşamını yakından ilgilendirmesi ve yüksek maliyeti, bu alandaki kalite çalışmalarının artmasına neden olmaktadır. Bu çalışmalar içerisinde yoğun bakım ile ilgili olanların giderek ağırlık kazandığı görülmektedir. Yoğun bakımlar hem erişkin hem çocuk hem de yeni doğan hastaların tedavi gördüğü önemli servislerdir. Bu servisler farklı klinikler farklı hastalıklar için tedavi uygulamalarını düzenlemektedir.
Palyatif Bakım, tedavi edici yaklaşımların tükendiği son dönem hastalara sunulan sağlık hizmeti olarak tanımlanabilir. Bu tedaviyi sunmak için hastanelerde palyatif klinikleri oluşturulmuştur. Palyatif bakım klinikleri burada tedavi gören hastalar için uygun yapılarda olmalıdır. Hizmetlerin sunumu sırasında tüm süreçlerin kontrol altında tutulması ve sürekli iyileştirilmesi hastaların daha kaliteli sağlık hizmeti almaları için önem arz etmektedir.
Tüm dünyada kaliteli sağlık hizmetleri sunulması amacıyla hem yoğun bakımlar hem de palyatif bakımlar için kalite ve akreditasyon standartları belirlenmiştir. Bu standartlar sürekli geliştirilmekte ve iyileştirilmektedir. Bu standartların uygulanmasında hastanelerde farklı farklı iyi uygulamalar ortaya konulmaktadır. Bu kitapta, Türkiye'deki hastanelerde kurulan yoğun bakımlar ve palyatif bakımlar için belirlenmiş standartlar ışığında yoğun bakımlar ve palyatif bakım kliniklerinde kalite yönetimi konusu açıklanmaktadır.