Basının dördüncü güç olarak anılmaya başlaması, İrlandalı siyasetçi Edmund Burke'ün 18. yüzyılda İngiltere Avam Kamarası'nda gazetecilere dönüp "dördüncü güç sizsiniz" diye seslenmesiyle başlamıştır. Geleneksel medyanın dünya iletişim düzenine hâkim olduğu dönemlerde dördüncü kuvvet (fourth estate) veya dördüncü güç (fourth power) terimi hem açık bir savunuculuk kapasitesi hem de siyasi meseleleri çerçeveleme konusunda yetenekli basını ifade etmekteydi. Ancak günümüze gelindiğinde iletişim teknolojilerindeki gelişmelerle birlikte kitle iletişiminin dokusu da değişmiş ve dönüşmüştür. Yeni medya, dijital, interaktif, hiper metinsel, küresel olarak ağa bağlı, sanal ve bazen simülasyona dayalı yapısıyla geleneksel medyadan ayrılmaktadır.
Artık kültür endüstrisinin çarkları daha hızlı işlemektedir. Kültür, kapitalist toplumlar tarafından daha baştan bir meta olarak kitlesel biçimde üretilmekte, böylece diğer kültürler erozyona uğramakta ve küresel düzeyde standardizasyon gözlemlenmektedir. Bu dev medya şirketleri bir başka deyişle zincir halinde sembol üreticileri, televizyonu, animasyonu, sinemayı, video oyunlarını, yayımcılığı, farklı teknoloji platformlarını, Disneyland tipi temalı parkları ve spor olaylarını da kapsayacak şekilde mesajlarını büyük bir çeşitlilik içinde dağıtmaktadırlar.