Kitap dört ana ölümden oluşmakta ve kelamcilara göre imanda aklın ve düşüncenin tolünü çeşitli yönleriyle konu etmektedir.
Ilk bölümde, Allah'a ilişkin bilgi olarak marifetullahın anlamı ve bilgi türleri arasındaki yeri; aşama aşama akıl yürütmeye dayalı bir ilgi mi yokda doğuştan gelen veya a priori (analitik) bilgi mi olduğu ele alınmıştır.
Diğer bölümde, hak dinden tamamen habersiz klamış insanların tevhid inancıyla sorumlu olup olmadıkları incelenmiş, kelam ekollerinin görüşleri ve dayandıkları delillerin değerlendirmesi yapılmıştır.
Üçüncü bölümde ise imanın bilgi temeline ulaşmakta naza r veistidlalin yeri açıklamış; nazar ve istidlalin
-bid'at olduğu,
- vacip olduğu
- ve sadeece ihtiyaç duyanlar için vacip olduğu şeklindeki zıt görüşlerin karşılaştırması yapılmıştır. Bu konu aynı zamanda kelam eserlerinde, bu ilmin de savunusu mahiyetindedir. çünkü kelam ilmi nazar ve istidlal ilmidir.
Son ölümde ise taklidi imanın geçerli olup olmadığı etraflı ele alınmış, farklı görüşlerin dayandığı delillerin mukayesesi yapılmıştır.