Eğitim ve öğretim; eğitim sistemi, program, öğrenme ortamı, öğretmen ve öğrenci gibi birçok farklı değişkeni içine alan, bu değişkenlerden her birinin ayrı ayrı önem arz ettiği bir süreçtir. Bu süreç içerisinde, bahsedilen her bir değişken üzerinde birçok çalışma yapılarak sürecin verimliliği arttırılmaya çalışılmış, halen de bu amaçla çalışılmaya devam edilmektedir. Bu değişkenlerin en önemlilerinden bir tanesi "öğretim yöntemi" dir. Çünkü uygulanacak öğretim yöntemi ile diğer değişkenlerin dezavantajlarını azalta bileceğimiz gibi, eğitimin etkinliğini ve verimliliğini de arttırabiliriz.
Elbette ki müzik eğitiminde de durum farklı değildir. Müzik eğitimi kendine has, asırlık öğretim yaklaşım, model veya yöntemleri içinde barındırmasının yanı sıra, diğer eğitim disiplinlerinde kullanılan birçok yöntem ve tekniğin de uygulanabildiği, çok yönlü ve interdisipliner bir alandır. Çünkü müziğin bizzat kendisi bir eğitim alanı olmaktan ziyade bir bilim ve sanat disiplinidir. Bu bağlamda bu çalışmada, hem müzik eğitiminde geleneksel olarak kullanılan, hem de diğer eğitim alanlarında uygulanan öğretim yaklaşım, model ve yöntemleri yer almaktadır. Ayrıca çalışmamızda, müzik eğitiminde bir kısmı sıklıkla, bir kısmı ise nadiren kullanılan ya da ilk defa bu çalışmada kullanılacak yaklaşım, model ve yöntemler ders içi uygulamaları ile yer almaktadır.