Okul öncesi yıllar yaşamının en özel en önemli dönemlerinden biri olarak bireyin gelecek yaşantısı üzerinde kalıcı izler bırakmaktadır. Bu dönemde çocuklara sunacağımız eğitim hizmeti ve bu eğitimin niteliği hem kişisel olarak onların, hem de toplumsal olarak tüm ulusların dolayısıyla dünyanın geleceğini etkileyebilecek güçtedir. Bu bakış açısı ile okul öncesi eğitimi titizlikle ele almak, önemini ve gücünü tüm toplumun fark etmesini sağlamak en önemli amaçlarımızdan biri olmalıdır.
Dünyada ve ülkemizde tarihsel süreç içinde okul öncesi eğitim programlarına bakıldığında, programların ortaya çıktıkları dönemin toplumunun okul öncesi eğitime bakışını, beklenilenlerini, çocuğa ve öğretmene verdiği rolleri de içerdiğini göstermektedir. Çağımızda okul öncesi eğitim programlarının çocukların genel gelişimlerine uygun olarak, onları tüm gelişim alanlarında kendi ilgi ve ihtiyaçlarını temel alarak destekleyen, geliştiren programlar olması gerektiği açıktır. Programda çocuğun rolü "öğretilen" değil; "öğrenmeye meraklanan, öğrenmek için adım atan keşfeden, kendi deneyimleri ile öğrenen", öğretmeninin rolü ise, "öğreten" değil "öğrenme yaşantılarına fırsat sunan" başka bir deyiş ile yemek yediren değil sofra düzenleyen, kuran kişi olarak değişmektedir.
Bu noktada öğretmenin eğitim etkinliklerini planlayabilmesi, uygulayabilmesi ve değerlendirebilmesi, uygun şekilde eğitim ortamını düzenleyebilmesi ve aile katılımını sağlayabilmesi ancak programı tüm boyutları ile iyi anlayabilmesine bağlıdır. Bu kitap, okul öncesi eğitim alanında çalışan öğretmenlere, yöneticilere ve öğretmen adaylarına okul öncesi programları ile ilgili geniş bir bakış açısı kazandırmak amacıyla hazırlanmıştır. Kitapta eğitim programları ile ilgili temel kavramlardan başlayarak, dünyada ve ülkemizde okul öncesi eğitimin yolculuğuna ve farkı okul öncesi eğitim yaklaşımlarına yer verilmiş, ardından ülkemizde güncel olarak uygulamada olan MEB 2013 "0-36 Aylık Çocuklar İçin Eğitim Programı ve 36-72 Aylık Çocuklar İçin Okul Öncesi Eğitim Programı" tüm boyutları ile detaylı olarak ele alınmış, son olarak ise okul öncesi eğitim programına yerleştirilmiş alternatif okul öncesi eğitim yaklaşımları temelli etkinlik planı örneklerine yer verilmiştir. Ülkemizde okul öncesi eğitim alanında farklı üniversitelerde görev yapmakta olan değerli akademisyenlerin uzmanlık alanlarındaki konularda yazdıkları bölümler ile katkı sağladıkları bu kitabının, okul öncesi alanyazınında önemli bir yeri olacağına inanıyorum.
Kitabımıza titiz ve özverili çalışmalarıyla destek olan tüm bölüm yazarı meslektaşlarıma değerli katkılarıyla, Eğiten Kitap ailesine ve Özgür Doğan'a değerli destekleri ile hayalime ortak oldukları için sonsuz teşekkürlerimi sunarım.
Doç. Dr. Nalan Kuru
Editör