Özel eğitim alanı ülkemizde hızla gelişmekte ve hem özel eğitim gereksinimiolan öğrencilere sağlanan hizmetlerde hem de bu alana yönelik uzmanyetiştirme süreçlerinde son yıllarda önemli gelişmeler yaşanmaktadır. Heryıl özel eğitim sınıf ve okullarında ve genel eğitim kapsamında kaynaştırma/bütünleştirme ortamlarında eğitim alan öğrenci sayılarında artışlar gözlenmektedir.
Özel eğitim alanına uzman yetiştirmeyle ilgili önemli gelişmelerdenbiri de öğretmen yetiştirme alanında yaşanmıştır. Yükseköğretim Kurulu(YÖK) kararı ile özel eğitim kapsamındaki tüm öğretmen yetiştirme alanlarıbirleştirilmiş ve Özel Eğitim Öğretmenliği lisans programı oluşturulmuştur.
Ayrıca genel eğitim sınıflarında eğitim alan özel eğitim gereksinimi olan öğrencilerinartmasıyla birlikte tüm öğretmen yetiştirme programlarında ÖzelEğitim ve Kaynaştırma isimli zorunlu bir ders yer almaya başlamıştır. Bununyanı sıra genel eğitim sınıflarında özel eğitim gereksiniminin dışında farklınedenlere bağlı olarak özel gereksinimleri olan öğrenciler konusunda farkındalıkartmakta ve kapsayıcı eğitim yaklaşımının Milli Eğitim Bakanlığı tarafındantüm sınıflarda yaygınlaştırılması hedeflenmektedir. Bu kitabın temelamacı özel eğitimde Türkçe öğretimi konusunda okuyucularına kuramsal veuygulamalı genel bilgi kazandırmaktır. Öncelikli hedefi ise Özel Eğitim Öğretmenlerive Sınıf Öğretmenleri ile bu öğretmenlik alanlarının lisans programlarındaöğrenim görmekte olan öğretmen adayları olan bu kitap, özelgereksinimli öğrencilere yönelik Türkçe öğretimi konusunda bilgi edinmekisteyen tüm okuyuculara yönelik hazırlanmıştır.
Bu kitapta öncelikle genel olarak Türkçe öğretiminin nasıl gerçekleştirilmesigerektiği açıklanmakta, sonrasında özel eğitim kapsamında yer alanaltı uzmanlık alanının her birine yönelik olarak ne tür teknik ve stratejilerinkullanılabileceğiyle ilgili bilgi verilmektedir. Özel Eğitimde Türkçe Öğretimikitabında toplam 17 bölüm yer almakta; ilk 11 bölümde Türkçe öğretimi konusundadetaylar ve son 6 bölümde ise özel gereksinimli öğrencilere yönelikkullanılabilecek teknik ve stratejiler açıklanmaktadır. Kitabın birinci bölümüTürkçe öğretimi ve özel eğitim, ikinci bölümü anadili edinimi ile anadili olarakTürkçe öğretiminin amaç ve ilkeleri, üçüncü bölümü dinleme becerisieğitimi, dördüncü bölümü konuşma becerisi eğitimi, beşinci bölümü okumabecerisi eğitimi, altıncı bölümü yazma becerisi eğitimi, yedinci bölümü görselokuma ve görsel sunu becerisi, sekizinci bölümü dil bilgisi öğretimi, dokuzuncu
bölümü Türkçe dersi öğretim programı ve ders planlaması, onuncu bölümü Türkçe öğretiminde strateji, yöntem, teknik ve araç gereç kullanımı ile öğrenme ortamlarının düzenlenmesi ve on birinci bölümü Türkçe öğretiminde ölçme ve değerlendirme konularına odaklanmaktadır.
Kitabın on ikinci bölümü zihin yetersizliği olan öğrencilere yönelik Türkçe öğretim teknikleri ve stratejileri, on üçüncü bölümü otizm spektrum bozukluğu olan öğrencilere yönelik Türkçe öğretim teknikleri ve stratejileri, on dördüncü bölümü özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilere yönelik Türkçe öğretim teknikleri ve stratejileri, on beşinci bölümü işitme yetersizliği olan öğrencilere yönelik Türkçe öğretim teknikleri ve stratejileri, on altıncı bölümü görme yetersizliği olan öğrencilere yönelik Türkçe öğretim teknikleri ve stratejileri ve on yedinci bölümü özel yetenekli öğrencilere yönelik Türkçe öğretim teknikleri ve stratejileri konusunda detaylı bilgi vermektedir.
Bu kitabın hazırlanmasında emeği geçen tüm bölüm yazarlarımıza değerli katkılarından dolayı çok teşekkür ederiz. Ayrıca kitabın özenli bir şekilde siz okuyuculara ulaşmasını sağlayan değerli Eğiten Kitap çalışanlarına da sonsuz teşekkürler. Kitabın özel eğitim ve kaynaştırma/bütünleştirme uygulamalarına katkı getirmesini ve tüm eğitimcilere, uzmanlara, ailelere ve paydaşlara rehber olmasını dileriz.