Ülkemizde ana dili olarak Türkçe öğretimi, Türkçe derslerinde okuma, dinleme, konuşma ve yazma alanlarında gerçekleştirilen uygulamalarla yürütülmektedir. Yapılan bilimsel çalışmalar Türkçe öğretim sürecinin en önemli araçları olarak ders kitaplarını işaret etmektedir. Ders kitapları ait olduğu alanın öğretim programında ortaya konan hedef ve ölçütlere göre hazırlanmakta ve basılmaktadır. Bu anlamda öğretim programında belirlenen hedeflerin öğrencilere etkili bir şekilde kazandırılabilmesi için sınıf içi uygulamaların temel kaynağı olan ders kitaplarının nitelikli bir şekilde hazırlanması önem arz etmektedir. Yine ders kitaplarının hazırlanması aşamasında öğretim programlarında belirlenen hedef ve ilkelerin yanında çevre, kültür, güncellik, değer aktarımı gibi birçok faktör etkilidir. Bu faktörlerin dikkate alındığı nitelikli ders kitapları ile öğrencilerin ilgi ve ihtiyaçları doğrultusunda, çağın gereklerine uygun yetiştirilmeleri sağlanmalıdır. Nitekim ders kitaplarının kalitesi, bir bakıma gerçekleştirilecek öğretim uygulamalarının kalitesini belirlemektedir.
Türkçe ders kitaplarının hazırlanma süreci diğer ders kitaplarının hazırlanma sürecinden farklılık arz etmektedir. Bu süreç yoğun bir çaba ve titiz bir özen gerektirmektedir. Çünkü kitaplarda yer verilecek her bir metin ya da her bir etkinlik öğrencilerin bilişsel gelişimi kadar duyuşsal ve sosyal gelişimlerine de katkı sağlamalıdır. Bu süreçte öğrencilerin hem dil hem de düşünce dünyalarının gelişimi hedeflenmelidir. Yine Türkçe ders kitaplarında yer verilecek metinlerin Türkçenin güzelliklerini yansıtması, dil ve anlatım biçiminin öğrenci seviyesine uygun olması gerekmektedir. Bütün bu ölçütler daha nitelikli bir Türkçe öğretimi için ders kitaplarında kaliteyi bir zorunluluk olarak ortaya koymaktadır.
Bu eserde, alanında uzman araştırmacılar mevcut Türkçe ders kitaplarını tema ve tür bilgisi, okuma, dinleme, konuşma ve yazma etkinlikleri, dil bilgisi öğretimi, değer aktarımı, görseller, okunabilirlik düzeyi gibi farklı açılarından incelemiştir. Bunun yanında ders kitaplarının önemi ve Türkçe ders kitaplarının hazırlanma süreci de eserde ele alınan konular arasındadır. Bu anlamda uzun ve kapsamlı bir çalışmanın ürünü olarak ortaya çıkan bu kitap, hazırlanma sürecinden başlamak üzere Türkçe ders kitaplarına ilişkin geniş kapsamlı bir bakış açısı oluşturmaktadır. Bununla birlikte kitapta incelenen konular ile ilgili teorik bilginin yanında mevcut ders kitapları uygulamalı bir şekilde değerlendirilmiştir. Bilimsel bir sürecin ürünü olan bu kitap; Türkçe eğitimi alanında lisans, yüksek lisans ve doktora öğrencileri ile Türkçe ve sınıf öğretmenlerine yönelik önemli bir kaynak teşkil etmektedir. Kitabın dil eğitimi alanında çalışan akademisyenler başta olmak üzere bütün araştırmacılara katkı sağlayacağını ümit ederiz.
Yoğun bir araştırma ve çalışma sürecinin sonunda, hazırlamış oldukları bölümlerde bilgi ve deneyimlerini kullanan, hazırladıkları bu bölümleri defalarca gözden geçirip titizlikle tekrar tekrar inceleyen değerli yazarlarımıza ve kitabın basım aşamasında desteklerini bizden esirgemeyen Eğiten Kitap ailesine teşekkürü bir borç biliriz. Kitabın Türkçe eğitimi alanına katkı sağlaması ve Türkçeye ilgi duyan herkese ulaşması dileklerimizle…
Editörler
Dr. Öğr. Üyesi Hasan Kurnaz
Dr. Öğr. Üyesi Cafer Çarkıt