Öğretmen hareketinin siyasete bakışındaki ve ilişkilenme biçimindeki değişim ilk kez T. DÖB'ün kuruluşuyla gerçek boyutlarıyla açığa çıkmıştır. T. İlksen'in ve TÖS'ün siyasal süreçlerle ilişkisi, bu süreçlerin dinamikleri üzerinde mayalanan yeni anlayış, 12 Mart darbesi sonrasında öğretmen hareketinin yeni örgütlenme arayışları içerisinde yeni bir ayrışmaya ve TÖB ile T. DÖB'ün kuruluşuna yol açmıştır. Bu ayrışmada T. DÖB, öğretmen hareketinin siyasete bakışındaki tüm geleneksel düşüncelerden yada bunlara ilişkin etkilerden koparak, örgütün, belirli bir siyasal ve ideolojik yön doğrultusunda ve benzer çizgideki bir siyasal parti örgütlenmesiyle bağ içinde bulunması gerektiğini savunmuştur.