Eğitim kavramı ve eğitim araştırmaları günümüzde neredeyse okul ve öğretmenle sınırlanmış durumdadır. Oysa binlerce yıldır çocukları ailenin, mahallenin ve toplumun kendi ideal insan kalıbına göre eğittiği ve buna devam ettiği de ortadadır. Üstelik toplumun binlerce yıllık deneyiminden edindiği eğitim birikimi yer yer günümüzün pedagoji biliminin de ilerisindedir. Bu itibarla halkın geleneksel eğitim anlayışı araştırılmalıdır. Eğitim kurumları, bir yandan toplumun çocuklarını onlar için yetiştirdiğini iddia ederken, diğer yandan da toplumun çocuk yetiştirme deneyimleri ve birikimlerine "informal alan" diyerek ilgisiz kalmaktadır. Oysa oradan elde edilecek bilgiyle hem eğitimin "millîliği" daha bir anlam kazanacak hem de okul-toplum ilişkileri daha sıcak olabilecektir. Kitap, bu noktadan hareket ederek yazılmıştır. Bu kitap; Türkiye, Rusya Federasyonu, Kazakistan, Kırgızistan, Özbekistan ve Türkmenistan'dan etnopedagogların katkılarıyla hazırlanmıştır. Eğitimci, etnolog, halkbilimci, sosyolog ve kültürel çalışma yapanlara önerilebilecek önemli bir kaynaktır.