Osmanlı Sarayında Sanatçı Cariyeler (IV. Mehmed Dönemi / 1677-1687)
Kolay olanı, spekülasyonlar eşliğinde macera dolu bir roman yazmak mı? Harem söz konusu olunca gerçeğin peşinde koşmak neden bu kadar zor? Ne hayalleri yıkmak ne de gerçeği idealize etmeye çalışmak yeni bir imge dünyası yaratmaya yeter. Haremin bilinmeyen dünyasına masraf kayıtlarından yola çıkarak ışık tutmaya çalışan bu kitap, kendi çapında bir teşebbüs mahiyetindedir.Cariyeler, yaygın kanıya göre odalık vazifesi için mi haremde bulunuyorlardı? Bu kadınlara neden sanat eğitimi veriliyordu? Görünen o ki, harem halkının sanatla kurduğu bu bağ sıradanlığın ötesindeydi. Hareme özgü olan ve devrin üst düzey sanat erbabının şekillendirdiği bu tarz, harem kadınlarına kültürel zenginlik ve estetik bir bakış açısı sunuyordu. Belki de “saraylı kadın” tanımlamasının içeriğini dolduran en önemli unsurlardan biri, sanatla kurulan bu bağdı.
Devamını Oku