Sanat Dünyamız 176 / Mayıs-Haziran 2020
Bağlar ve sesler üzerine Sanat Dünyamız dergisi, 176. sayısında kapağına ses sanatına odaklanan Sesli İşler dosyasını taşıdı. Bu dosya kapsamında sanatçı Cevdet Erek’in dergi için hazırladığı çizim kapakta yer aldı. Sanatçı, “Sol - Sağ, stereo” ismini verdiği bu dijital kolajı, Sanat Dünyamız’ın 176. sayısı için Bergama Stereo ve Bergama Stereotip işleri üzerine yapılmış taslak, diyagram ve mimari çizimleri kullanarak üretti. Dergide geniş yer bulan ve ses sanatına odaklanan dosyada sesi sanatının merkezine koyan sanatçılar ve sanat tarihinde sesin kullanımına dair yazı ve söyleşiler var. Dosyaya ek olarak bu sayıda “İz” bölümünde pandemi sürecinin sanata etkilerine dair yazılar yer buldu. Süreyyya Evren yeni başladığı serisi Açıklaya Açıklaya Sanat’ın ilk yazısında sokağa çıkma yasağı sürecinde çevrimiçi sanat eserleri açıklamalarına değindi. 176. sayıda derginin ajandası sanatçı Necla Rüzgar’ın önerileriyle hazırlandı. Son sayfalarda ise, sağlık çalışanlarına ressam ve illüstratörlerin elinden çıkan portrelerle teşekkürler sunuldu. İki Yönlü Bir Hafıza Hikâyesi Cevdet Erek dergide yer alan geniş söyleşide son dönem eserleri Bergama Stereo ve Bergama Stereotip işleriyle beraber ÇIN’ı ve sesle kurulan ilişkileri değerlendirdi. Bir Kenti Seslendirmek Özlem Altunok dergide, Nevin Aladağ’ın “İzler” adlı şehirdeki seslerin izini sürdüğü üç kanallı video yerleştirmesini inceledi. John Cage, Ses ve Dinlemek Üzerine Semih Fırıncıoğlu’ndan sesler ve John Cage hakkında bir kapsamlı bir yazı… “Başkayer”den Büyüklere Masallar Nermin Saybaşılı’nın kaleminden Hale Tenger’in Altında, Hayat, Ölüm, Aşk ve Adalet İle Suret, Zuhur, Tezahür başlıklı üç farkli sesli yerleştirmesinde karşımıza çıkan kadın sesinin yankısı üzerine... Kulaklarımızın Kapağı Yok!Sanatçı kendi pratiğinden yola çıkarak ses üzerine nasıl düşünür? Dinleme ve duyma arasındaki muğlaklıkta bitmeyen ‘ses işleri’ üzerine Merve Ünsal’dan bir deneme. Ses Sanatında Gürültü: Teknoloji ve MakineNesli Gül Durukan, gürültüyü sanat pratiğinin parçası olarak kurgulayan sanatçıları mercek altına aldı. Bir Görsel Sanat Olarak Müzik: Fluxus“Bizim yaptığımız müzik, müzik değil; şiirlerimiz şiir, resimlerimiz resim değil. Fakat bizim yaptığımız müzikler şiir, şiirler resim, resimler...” diyen fluxus akımını ses sanatına katkıları kapsamında Fırat Arapoğlu yazdı. Dokunarak DuymakDuymanın, sessizliğin ve sesin imkânlarına bakan sergileri “Kaba Günü Yonttuğumuz İnce Bıçak” ve “Hassas Sesler Sözlüğü” ile Evrim Kavcar ve Elif Öner ‘ses’e dair bir araştırma sürecini paylaşmışlardı. Nergis Abıyeva, iki sanatçıyla üretim süreçlerini ve sesin ifade araçlarını konuştu. MİAM Dr. Erol Üçer Müzik KütüphanesiSanat Kütüphaneleri serisinde ses konulu dosya kapsamında Yücel Manyas, İstanbulTeknik Üniversitesi Maçka Kampüsü’nde bulunan MİAM Kütüphanesi’nin sorumlusu Özlem Gürkan’la görüştü. Her Seferinde Farklı Mekân, Farklı DeneyimRana Kelleci’nin yaptığı Sanat İnisiyatifleri Söyleşileri’nde bu sayıda mekânsız kalan gündemimize paralel, mekânı olmayan bir sanat inisiyatifi Monitor var. Kurucusu Nursaç Sargon’dan dinledik. Bir Balkonda, Bir AkşamüzeriSüreyyya Evren, sokağa çıkma yasağında, bir balkonda, bir akşamüzeri, 2011’den bir opera temsilini ‘canlı’ izlemekten ve sanatın açıklanamazlığından bahsetti. Müzeleri Yeniden Düşünmek: Çevrimiçi Dünyada BilgiHatice Utkan, içinden geçtiğimiz pandemi sürecinde sağlık önemleri kapsamında fiziki mekânlarını kapatan müzeleri inceledi. Pandemik Bir Gezegende Direnmenin EstetiğiÇelenk Bafra, Banksy’den Ahmet Öğüt’e, Türkiye’den ve dünyadan sanatçıların üretim süreçlerine ve bu süreçlere nasıl bakacağımıza dair sorular sordu. Bilge Yolcu Hayal Gücünde Seyahat EderYasemin Elçi, fotoğraf sanatı tarihinin karantina sürecinde bizlere nasıl yol gösterebileceğine baktı. Alfred Hitchcock’un Arka Pencere’sinden Alp Sime’nin inziva fotoğraflarına uzandı. Karanlık Zamanların Getirdiği Tuhaf Bir Macera“Nerede Duruyorsun?” sergisi nerede var olduğuna, bulunduğunuz konumun sorgulanmasına dair farkındalık öneren bir cümle etrafında dönüyor. Doğa ve insan arasındaki duruşu yeniden düşündüğümüz günlerde Gizem Akkoyunoğlu’nun Sanatorium’daki sergisini Ezgi Yakın yazdı.
Devamını Oku